Svar: Vedrørende færdigkøbte produkter
4. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål omkring færdigkøbte produkter, salt- og mælkeindhold.
Med hensyn til mælkeindhold, så skal du kun være opmærksom, hvis din dreng har mælkeallergi og derfor ikke tåler mælk. Hvis han tåler mælk uden problemer, så er det helt okay, at der f.eks. er lidt mælk i frikadellefarsen eller i medisteren :)
Hvis du køber færdig grød og mos, så bør du altid købe produkter, der er særligt beregnet til babyer, og som passer til din drengs alder. Det vil sige, at grød og mosprodukter lavet til babyer, kan du roligt give, selvom der står "skummetmælk" eller "vallepulver" i ingredienslisten. Altså igen - med mindre han har mælkeallergi :)
Med hensyn til salt, så skal du være opmærksom. Det anbefales som udgangspunkt, at børn ikke tilbydes salt. Salt er dog ikke forbudt - det har en række vigtige fordele også for børn, men generelt bør saltindtaget minimeres.
Derfor skal man være opmærksom på, at der ofte tilsættes en del salt til f.eks. ost, pølser, brød, konserves, ligesom vi bruger salt i frikadellefarsen eller kommer salt i kogevandet, når vi koger grøntsager.
Det anbefales, at vi spiser samme mad i familien, og at vi forsøger at begrænse saltindtaget til barnet. Det betyder, at man i overgangskosten ikke bør tilsætte salt aktivt, men hvis man salter kogevandet lidt, når man koger grøntsager eller spaghetti, så er det okay. Salter I meget, bør I dog bruge bordsalt i stedet.
Når du køber færdige produkter / Industrielt forarbejdede produkter, så bør du gå efter nøglehulsmærket, fordi det er med til at sikre, at saltindholdet ikke bliver for højt. Nøglehulsmærket er et fælles nordisk ernæringsmærke, som sikrer, at der er sparet på fedtet, på sukkeret og på saltet - og at produkterne har en vis mængde kostfibre og fuldkorn. Det anbefales, at saltindholdet i børns kost ikke bør ligge over 0.5 g/MJ.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske