Svar: Vedrørende færdigkøbte produkter

4. januar 2021

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål omkring færdigkøbte produkter, salt- og mælkeindhold.

Med hensyn til mælkeindhold, så skal du kun være opmærksom, hvis din dreng har mælkeallergi og derfor ikke tåler mælk. Hvis han tåler mælk uden problemer, så er det helt okay, at der f.eks. er lidt mælk i frikadellefarsen eller i medisteren :)

Hvis du køber færdig grød og mos, så bør du altid købe produkter, der er særligt beregnet til babyer, og som passer til din drengs alder. Det vil sige, at grød og mosprodukter lavet til babyer, kan du roligt give, selvom der står "skummetmælk" eller "vallepulver" i ingredienslisten. Altså igen - med mindre han har mælkeallergi :)

Med hensyn til salt, så skal du være opmærksom. Det anbefales som udgangspunkt, at børn ikke tilbydes salt. Salt er dog ikke forbudt - det har en række vigtige fordele også for børn, men generelt bør saltindtaget minimeres.

Derfor skal man være opmærksom på, at der ofte tilsættes en del salt til ...

Annonce

... f.eks. ost, pølser, brød, konserves, ligesom vi bruger salt i frikadellefarsen eller kommer salt i kogevandet, når vi koger grøntsager.

Det anbefales, at vi spiser samme mad i familien, og at vi forsøger at begrænse saltindtaget til barnet. Det betyder, at man i overgangskosten ikke bør tilsætte salt aktivt, men hvis man salter kogevandet lidt, når man koger grøntsager eller spaghetti, så er det okay. Salter I meget, bør I dog bruge bordsalt i stedet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når du køber færdige produkter / Industrielt forarbejdede produkter, så bør du gå efter nøglehulsmærket, fordi det er med til at sikre, at saltindholdet ikke bliver for højt. Nøglehulsmærket er et fælles nordisk ernæringsmærke, som sikrer, at der er sparet på fedtet, på sukkeret og på saltet - og at produkterne har en vis mængde kostfibre og fuldkorn. Det anbefales, at saltindholdet i børns kost ikke bør ligge over 0.5 g/MJ.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger